Царският вагон отпътува за София

Вагонът, част от личния влак на българския княз Фердинанд, който понастоящем се намира край гарата в Стара Загора, днес бе преместен с огромен кран, за да бъде транспортиран за консервация и реставрация в София.

Царският вагон е произведен през 1913 година, в Германия. Част е от специалния влак, с който се е движел царското семейство.

 

Вагонът се състои от трапезария, кухня, баня, тоалетна, кабинет и спални помещения. Вътрешната ламперия е махагон и седеф, дръжките на вратите са от месинг. От 1959 година досега вагонът не е бил в движение. Днес близо 18-тонния вагон бе преместен с кран до релсите. Не е ясно колко ще струва реставрацията на реликвата. В годините областната администрация в СтараЗагора и местната власт неведнаж е правила опит да започне възстановяване на вагона и да го превърне в туристическа атракция. Идеята бе на клуб „Традиция“ и областният управител  през 2012 г. Недялко Недялков. Последните искаха да вагонът да се реставрира по повод честванията 100 години от Балкънската война.  „Препъни камък“ за тези намерения се оказа неустановената собственост на вагона -не е ясно дали той е актив на БДЖ или на Железопътна инфраструктура.

 

По време на Балканската война влакът е домувал на гара Стара Загора, където е бил и щабът на Върховното главно командване. По-късно, вече по времето на т.нар. „социалистическо общество“, личната влакова композиция на царя е била разпарчосана и в края на 50-те години на миналия век един от нейните вагони се е завърнал на гарата в Стара Загора.

Според разкази на железничари въпросният вагон е произведен през 1913 година в германския град Гота и дълго време е служил вярно на двама царе и техните семейства. Допреди няколко години в него са домували и дежурните работници от служба „Възстановителен влак“, а сега просто ръждясва с катинари на вратите. Възрастни служители на БДЖ от Стара Загора разказват, че в началото в него е имало няколко реда пердета, часовник, който е показвал едновременно западно-, средно- и източноевропейско време, барометър и специално котелно помещение за отопляване на височайшите особи. При едно от почистванията му са открити замазани с боя седефени инкрустации, които и до днес правят впечатление с майсторската си изработка, пише вестник Старозагорски новини.

Вагонът от царския влак има спално помещение, кабинет и обширен салон, в който най-вероятно са заседавали висшите военни от тогавашната българска армия.

За автора
-

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>