В бюджета на Община Стара Загора за 2021 година е планирано усвояване на кредит в размер на 3 500 000 лева по подписан договор с Фонд „ФЛАГ“ ЕАД за изпълнението на два инвестиционни проекта: „Енергийна ефективност сграда СУ „Христо Ботев“ и „Енергийна ефективност сграда СУ „Васил Левски“. Представени са работните проекти за ремонтите на двете училища, които в момента се одобряват и предстои издаване на строителни разрешения, се казва в обосновката на предложението до Общински съвет.
Строително-монтажните работи се очаква да започнат през месец декември, когато ще се направи и авансовото плащане към избраните изпълнители, което заедно с проектирането възлиза на 1 390 000 лева. Предлагам планираният за финансиране дългосрочен заем да бъде намален до размера на прогнозираното усвояване до края на годината от 1 390 000 лева. С размера на намалението от 2 110 000 лева се намалява инвестиционната програма за двата обекта, като неусвоената до края на годината част от кредита ще бъде заложена в бюджета на общината за следващата година, е предложението на кмета.
А иначе, Отчетните данни за касовото изпълнение на бюджета на Община Стара Загора към края на месец октомври, в частта собствени приходи показват изпълнение от 95.66 на сто спрямо годишните разчети за 2021 година. В частта имуществени и други местни данъци при планирани приходи от 21 750 000 лева са постъпили 21 913 752 лева или 100.75 на сто. Изпълнението на данъка при придобиване на имущество по дарение и възмезден начин – възлиза на 126.64 на сто, при план 5 250 000 лева са събрани 6 648 645 лева. Причините за доброто изпълнение са свързани както с по-големия брой сделки с движимо и движимо имущество така и с по-висока стойност на която те се реализират. Приходите от продажба на общински нефинансови активи са с изпълнение от 126.7 на сто. На база изготвените оценки за параметрите по приходите по общинския бюджет предлагам да бъдат завишени годишните разчети за данъка при придобиване на имущество по дарение и възмезден начин с 1 644 000 лева и на постъпленията от продажба на нефинансови активи с 800 000 лева. Увеличените постъпления от продажби водят и до нарастване на данъците, които общината внася в Централния бюджет. В съответствие с указанията на министерство на финансите изплатените разходи за данък добавена стойност се отчитат като намаление на приходната част на бюджета. Предложеното увеличение на сумите, които общината внася за ДДС и други данъци върху продажбите е 300 000 лева. Увеличението на приходната част на бюджета в резултат от предложените промени е в размер на 1 060 000 лева. През последните седмици се наблюдава ценови шок – растат цените на горива, електрическа енергия, храни и услуги. Повишението дава сериозно отражение върху разходите на общината и се отразява на предоставяните основни публични услуги – нарастват разходите за издръжка на дейностите, финансирани от общинския бюджет. С цел компенсиране увеличените разходи и осигуряване на нормалното функциониране на тези дейности предлагам увеличението от 1 060 000 лева за бъде насочено към увеличаване на планираните разходи за издръжка на спортните бази, на дейностите по озеленяване, транспорт, автогара и други.
Предложените промени в разходите за инвестиции са свързани с усвояването и ефективното използване на финансовия ресурс, планиран по бюджета на Община Стара Загора за 2021 година. Обстоятелствата, породили необходимостта от предлаганите промени са преразпределение на средства от обекти, които няма да се изпълнят до края настоящата година и ще продължат да се изпълняват и разплащат през следващата, към нови такива, нуждаещи се от допълнително финансиране, се казва в материалите по първа точка от дневния ред.